Saturday, October 11, 2008

Ziarah Raya



Sebenarnya raya kali ni cam raya tak raya ler, walaupun aku dah hangkut ayahbonda ke rumah baru. Sebenarnya sehari sebelum raya tu ada cubaan nak menceroboh rumah aku. Pagi tu aku keluar kul 1030 pagi hantar anak sedara aku balik rumah emak dia pastu g bank, beli belah sikit then lepak kat kedai adik aku(dekat jer dengan rumah)sambil menunggu sicecep adik yang bongsu tu balik keja. Dah janji nak keluar ke bandar lak petang tu. Tahu jer laa esoknya nak raya, sesaknya pasaraya dan jalanraya sampai napas aku pun sesak gak dibuatnya. Sampai rumah dalam kul 730 malam(kat sini gelap dah) aku terpanjat doggg nengok sebelah pintu pagar rumah aku dah terbuka luas. Penceroboh tu tak nampak, mungkin nak kompom tuan rumah tak balik2 pastu nak pecah rumah dan mengangkut agaknya. Langkah drastik aku tambah mangga di dalam dan luar pagar, tambah satu lagi mangga di balik pintu dalam rumah. Plan balik kampung malam tu 50-50. Tapi balik jugak, tengah malam tu minta tolong adik n anak2 dia tidur kat rumah aku jugak.... Terpaksa rela gak la rasanya diorang bermalam situ. Paginya diorang balik beraya rumah mentua dia.

Insiden kedua lak masuk hariraya ke empat kul 215 pagi, aku yang masih jaga di tingkat bawah tengah membuat asgmnt yang tak reti nak habis, dikejutkan oleh bunyi mangga pagar depan rumah seperti dibuka. Aku kejutkan sicecep dan ipar lelaki yang turut ada dok rumah malam tu, diorang berjaga sampai ke pagi keliling rumah dengan parang kontot. Tak sempat apa dah si penceroboh dah hilangkan diri. Alahai... nak ziarah raya pun tak senang hati tinggalkan rumah apa lagi kalau waktu malam. Siangnya baru laa aku dapat melangkah beraya ke rumah staf kawan rapat dan mak sedara, er adalah dalam 6 buah rumah, itu jer yang aku sempat pegi.... errr raya kan sebulan!

Hari ni pulak ke rumah terbuka seorang kawan aku mama comel tu, di Kota Samarahan. Dulunya tempat siswa UNIMAS tapi dah dipindahkan ke kampus mereka yang sudah siap. Lama dah teringin nak masuk ke situ tapi tak berkesempatan. Kan apa rumah kat situ best jer aku tengok, aman damai sejuk jer mata memandang.

Nin dia haaa..... latar belakang tu kawasan kediaman. Tuan rumah berbaju biru, yang baju kuning cekelat tu kawan aku laa er pangkat mak datin, baju putih drebar kitorang hari ni, hahaha!

posing sakan!

Balik umah dah ni!

Boringnyanya esok ada kelas!

Selamat Hari Raya!

2 comments:

Anonymous said...

suri,
yg baju kuning, baju putih dan pink tu muka nak sama je.. kalau kata adik beradik leh pecaya...

Suri said...

mang adik badik 3 orang tu, emak sama ppuan ayah sama lelaki ehehe! baju biru tu orang melaka laa kak! tu tak jadik adik badik agaknya!